Friday, September 5, 2008

Jumaat puasa ke5







Hari ni aku bgn awal, 4.30 da bgn bukan apa sbb nasi xmasak lg ....smlm xlarat masak nasi...masak lauk je...sbb berbuka aku goreng bihun. Bgn panaskan lauk, buat air dlm 5lbh da boleh sahur....sebenarnya xlalu, tp telan je la sbb kang xde tenaga plak. Semlm berbuka ngan bihun je sbb aku sorg alid xblk sbb klu blk cmfirm jem...nti nak msk keja blk...buang masa je kat jln...so berbuka sorg2 je la...tp aku xkisah sbb da biasa, masa study dlu pun da biasa mkn sensorg...klu awin n lynn blk umah dorg aku sensorg je la kat umah...so xde hal la.... Erm pas sahur smlm....aku relax je la sambil msk lauk tuk sahur sambil tgk tv...tgh2 syok tgk tv biasa la tertido mcm besa tv tgk aku hehehehehehe. Ingat nak update facebook smlm da tertido xsempat la..... Hari nie plak kat opis aku sorg, sbb Ng g MGB....Mr Vincent pggil...ada prob la kot...mlas aku nak tanya bebyk. Mcm biasa la, arini dtg buka blog n update. Sambil2 update blog aku belek2 la berita hari nie....erm A Samad Said da ninggal...innalillahiwainailaihirojiun....rasa mcm br je aku npk dia lepak2 kat centrel market...dlu time aku study salu gak la singgah centrel market time turun kl...kat centrel market npk la dia lepak2...ada buku kat tgn dia...dia mata merewang merata kot cari bahan tuk tulisan dia la...kdg2 dia sorg, kdg2 ngan ank dia....yg pas2 dua2 rambuat pjg...beza dia bpk rambut putih, ank rambut hitam...hehehehehehe
Hari nie juga dgr kata next month minyak turn lg 0.15 sen....mintak2 la turun....sng ckit aku nak blk kpg....rega minyak turun....tp yg aku heran rega brg cam2 gak....cmne tu ? aku ada tnya india kedai kat umah aku tu, minyak sudah turun u bila mau turun harga brg...dia ckp mana boleh...asik ckp mana boleh sbb xbg pun ? Blk2 dia ckp u tarak faham....apa yg kita xfhm...klu kita xfhm bg la faham nape rega brg xturun....budus ar india tu.....
Hari nie...aku update ip address n system user, sambil2 update sempat jg la aku sembang ngan k.salmah import exec...hehehehehe, pjg kami bercerita pasal kisah2 dia pas bajar sampai la dia tercampak kat pelangi nie....pjg jg perjalanan dia...dia byk peluang tp xdpt guna peluang tu sbb bpk dia xbg...mcm2 ek...org nie. Aku plak peluangnya krg...tp aku terima je peluang yg sedia ada sbg rezeki. May b itu rezeki aku jd aku terima je la...tp xbermakna bila aku terima rezeki tu, aku xperlu usaha...aku kena extrakan lg usaha aku.....aku kena plan dr sekrg. Aku amik peluang kat metroport nie untuk lipat gandakan akunya exsp dlm IT nie....untuk next planning.
Bak kata pidah....rezeki dia dlm kerjaya mungkin mudah tp, life dia pjg ckit perjalanan. Mcm aku plak terblk, may b dlm kerjaya mungkin rezeki aku bengkang bengkok ckit....lmbat tp life aku alhamdulillah....aku bersyukur ngan apa yg DIA bg.
Setiap org rezeki DIA yg tentukan...jd aku bersyukur, bersyukur tp xsemestinya aku berhenti usaha...tp aku kena lipat gandakan usaha aku untuk rezeki yg akan dtg........jd jgn cepat mengalah, jgn cepat putus asa, jgn merungut....
INSYALLAH

2 comments:

Anonymous said...

adapon yg meninggal tu namanya samad ismail. salah seorg penulis yg tersohor jugak.byk menulis karya intelektual....
A Samad Said idop lagi kak No.sehat ja dia. mau tersedak dia minum bila kak no kata dia da ninggal. hahahahahha...seram pak tua tu klu dia dengar.

yon said...

hahahhahahhah...mati2 k.n ingat yg berjanggut tu.....rupanya org lain.....aku maluuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu