Thursday, May 13, 2010

I will survive

Dik platlet awk terlampau rendah 11/100++, awk kena masuk wad...adoi..........aku da mula la isau...aku ckp doc, tggu hb saya datang dulu. Aku pun call hb msk bilik bilik 55, dia kat toilet sebenarnya. Hb aku msk, doc pun cerita mcm tu mcm nie. Dia ckp platlet terlampau rendah, takut ada internal bleeding. Masuk wad dorg akan bg aku ubat sbb aku refused nak buat bone marrow. Dia ckp dorg akan bg steroid, tp steroid byk side effect. Aku tanya doc apa side effect dia, dia ckp bdn u akan naik sbb amik steroid u akan sentiasa lapar, kulit u akan kering, osteoporosis , kencing manis. Bila aku dgr kencing manis tu, aku ckp doc jap discuss dlu ngan hb kat luar. Memang time tu rasa down giler....aku xnak...aku ckp ngan hb xnak msk sepital. Awk ckp ngan doc tu, org tggu luar. Aku tggu lama kat luar....aku xtau doc bising apa kat hb aku, tp dia soh hb aku sign letter ckp klu apa2 jd kat aku, hb aku yg bertanggungjawab. Adoiiiiiiiiiiiiiiiii serabut tul pala aku time tu...xleh pikir. Hb kuar, aku amik surat2 dari dia, aku balik office, hb balik umah. Sepatah pun aku xtanya dia...Sampai office aku buat keja mcm biasa, meeting sampai kul 6lbh. Time meeting pala aku xder fikir apa pun, concentrate ngan new project jer...sbb aku yg nak kena monitor project tu...heheehhe...bgs ada new challenge.

Aku kemas2 balik umah, tp time tu mcm2 dlm pala aku....aku janji ngan k.salmah soh k.salmah bawa aku jumpa hj anip....kali nie aku nekad...hb aku xbg pun aku nak pg gak...aku da xlarat ar.....aku tau niat hb aku baik, xnak percaya tahyul2 semua nie...tp aku nak usaha gak....setakat g sepital, jumpa doc...lain2 xbuat...bg aku usaha xmemadai. Aku jenis, klu da semua tempat, semua cara aku da buat, masih mcm tu...aku boleh terima. At least aku da cuba, tp klu aku xusaha, setakat berserah n berdoa jer...aku rasa itu tidak memadai.


Aku balik, letak beg...mandi, solat...siap2...hb aku tgk ja..sepatah haram pun aku xckp...mula2 dia xbg...aku merayu...akhirnya dia mengalah gak....kami pun g umah hj anip. Dia bg air, kunyit soh aku blender n minum air...dia ckp limpa aku ada prob ckit. Aku puas walaupun xbaik lagi, at least aku cuba cara lain. Mlm tu aku buat yg dia suruh....then aku tido.


Esk pagi, badan2 sakit, aku ckp hb xlarat nak g keja...dlm pala masih terngiang2 apa yg doc tu ckp. Aku ajak hb g jumpa doc prakash, nak mintak advice dia. Aku cerita kat dia, apa yg doc ckp...dia terkejut sbb aku xmau msk wad...dia pun cerita mcm doc tu ckp....takut ada internal bleeding. Siap lukis lagi....mcm tu mcm nie, klu platlet low. Dia ckp klu internal bleeding pg organ2 penting...mcm otak ker boleh jd stroke...aku lg gabra...dia pun nasihatkan masuk wad...hb pun soh msk wad...ermmmmm aku pun dgn rela hati msk wad.

No comments: