Wednesday, May 25, 2011

Chiffon kek pandan

Aku shared resepi chiffon kek nie ngan hang pa, da byk kali aku buat alhamdulillah jd...lembut n wangi ja bau daun pandan. Tu pun aku cilok resepi dr


Bahan A (Diayak sebanyak 3 kali)
150gm tepung kek
1 camca teh baking powder 

Bahan B
4 biji kuning telur saiz A
70gm gula castor
1/4 camca teh garam halus

Bahan C
85ml corn oil aku pakai minyak mazola
115ml jus pandan, {blend daun pandan dan air }

Bahan D
4 biji putih telur saiz A
70gm gula castor
1/2 camca teh cream of tartar 

Aku mixed bahan B dlu sampai agak sebati msk minyak mixed lg bg kembang pas2 mskkan juz pandan da sebati mskkan bahan A. Balik2kan ja bg rata tau jgn kacau sgt. Dlm masa sama guna mixer lain pukul bahan D. Mcm besa la bahan D tu naik double angkat tuang atas pala hehehhe agak2 xjatuh tu....ready da la.  So bahan B ready, msk bahan D dlm B then kita balik2kan ja.....bg rata pas2 msk lam loyang bakaq. Sblm msk oven panaskan dlu dlm 20 min. Dlm reference link tu dia pakai 175'C aku pakai 150'C ja sbb oven aku lain pas2 bakaq dlm 40-45 min. Pas2 tadaaaaaaaaaa pic bawa

Try la cuba memang sodap....dijamin 

 Tgh2 tu aku letak kertas minyak bukan apa takut melakat, sbb tepi sng nak kuarkan had tgh payah ckit...itu percubaan pertama mcm agak pecah ckit percubaan ke2 dan seterusnya alhamdulillah xdak pecah da. Da msk terus kuarkan pas2 balikkan ja....klu biaq bg sejuk sat gi kek tu mendap xcantik....

No comments: