Friday, April 9, 2010

Anak-anak zaman sekarang

Aku terpanggil bercerita sal issue nie, bukan apa smlm punya paper.....ada pak cik nie meninggal sebab bergaduh ngan menantu dia. xtau la bergaduh sal apa, tp pakcik tu dtg nak jumpa anak dia sbb pas kawin ank dia xbalik umah. Mungkin ada cerita la disebaliknya tp kita xtau, tp sebagai org muda aku rasa xpatut la sampai bertumbuk ngan org tua. Memang org tua pun ada buat salah, tp biasa la..kdg2 ada ego dia gak kan...mana ada org tua nak ngaku salah. Tapi kita yg muda nie la, kena beralah...lantak dia la....lama2 esk dia tau la mana salah dia.
Tapi buruk2 anak pun, mak bapak xder sanggup tengok anak susah, dorg akan tolong xkira mcm mana pun. Tapi kadang2 anak2 nie plak amik kesempatan. Susah ar nak bercerita, mungkin aku belum jadi ibu lagi, jadi aku xfhm mcm mana hati seorg ibu. Tapi aku boleh tau bila tgk mak aku...pengorbanan dia.
Banyak benda yg aku boleh buat sebenarnya, tambah2 bila aku dok jauh (zaman2 study dlu la) tp bila aku tingat muka mak aku...terbantut semua2 yg bermain2 dlm pala aku.
Aku rasa pokok pangkalnya...bukan ibu bapa...tp anak2 yg kena faham. Anak2 kena faham, tuhan bagi akal fikiran...jadi kita fikir la....itu istimewanya manusia nie...ada akal bukan mcm binatang. Tp anak2 sekarang xpakai akal...sbb tu yg mcm2 jadi. Pakai hati, pakai nafsu....xpikir org lain da...pikir diri sendiri jer. Xsedar mak tu bela dari kecik sampai besar...masih nak membantah lagi. Adoi kadang2 aku xfaham betul la..apa anak2 sekarg fikir. Kita tgk kita plak yg geram....

No comments: